Metoda Bobath. Informacje praktyczne w pigułce.

Bobath = NDT Bobath  

Na czym polega metoda Bobath?

Głównym założeniem jest zdobywanie nowych, funkcjonalnych, przydatnych w życiu codziennym umiejętności. W trakcie terapii wykorzystuje się specjalnie dobrane aktywności by osiągnąć założony cel. Założeniem metody Bobath jest różnorodność ruchowa i naturalna spontaniczność dziecka.

 

Do kogo jest adresowana?

Metoda Bobath jest przeznaczona dla wcześniaków, noworodków, niemowląt i dzieci. Najczęściej  wg. metody Bobath są usprawniane dzieci z asymetrią, kręczem szyi, obniżonym napięciem mięśniowym, podwyższonym napięciem mięśniowym, wadami stóp, preferujące jedną stronę, prężące się i odginające, z opóźnieniem etapów rozwoju, z rozstępem mięśni brzucha, z uszkodzeniem splotu barkowego oraz z problemami o podłożu neurologicznym czy genetycznym. W przypadku dzieci starszych jest dedykowana dzieciom z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym.

 

Jak wygląda terapia wg. metody Bobath?

Na początek w sposób naturalny, poprzez obserwację umiejętności i możliwości, odbywa się diagnostyka maluszka. Zwracamy uwagę na to co potrafi, w jaki sposób i jak zorganizować jego otoczenie, by miał motywację i szansę zrobić więcej. Podczas rozmowy z rodzicem zdobywamy informacje na temat ciąży, porodu, pobytu w szpitalu, okresu noworodkowego oraz temperamentu maluszka.  W trakcie terapii nie zatrzymujemy dziecka w miejscu. Jest ona prowadzona w ruchu – podczas zmian pozycji. Umożliwiamy osiąganie nowych umiejętności organizując maluszkom otoczenie, specjalnie dobierając zabawki, układając je w zaplanowanym miejscu czy na odpowiedniej wysokości. Fizjoterapia może odbywać się na stole, macie, piłce, kolanach i nogach rodzica bądź terapeuty. Podczas ćwiczeń wg. metody Bobath dbamy o bezstresową i komfortową dla dziecka i rodzica atmosferę. Ćwiczenia są włączone w naturalną aktywność a nie odwrotnie 🙂

 

Udział rodzica w terapii. 

Rola rodzica podczas terapii jest ważna i pomocna.  Sprowadza się do odpowiedniego wykonywania czynności pielęgnacyjnych takich jak: ubieranie, rozbieranie, podnoszenie, noszenie, podchodzenie do łóżeczka, przewijanie, karmienie czy zabawa. Dzięki prawidłowemu powtarzaniu tych czynności efekty mogą się pojawić się szybciej i być trwalsze. 15 razy prawidłowo podniesiony maluch poza terapią, 15 razy wykonał ćwiczenie 🙂

Honorata Jaworska

Honorata Jaworska

Fizjoterapeuta niemowląt, dzieci i młodzieży. Prowadzę rehabilitację neurologiczną, ortopedyczną, dzieci z chorobami genetycznymi i kostno-mięśniowymi. Zajmuję się terapią wad postawy i usprawnianiem zaburzeń wieku rozwojowego.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

14 + thirteen =